FDF

Commissie Schoof overtreed met Startpakket wet en verspild 2,2 miljard

Op 15 april j.l. publiceerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu – RIVM, een ‘kennisnotitie’ met de titel “Emissies en deposities uit zones rondom Natura 2000-gebieden”,   

Het ministerie van LVVN blijkt opdracht te hebben gegeven aan het RIVM “om het effect van een zonering van 250, 500 of 1000 meter rond Natura 2000-gebieden te onderzoeken. Hoeveel agrarische en industriële bedrijven zijn er in deze zones? En is het mogelijk om een indicatie te geven van hun emissies en depositie? De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt voor de Ministeriële commissie Economie en Natuurherstel (MCEN)”.  

In hun 11-pagina’s tellende rapport laat de RIVM voor het eerst zien hóe krankzinnig, ondoelmatig en geld verspillend het aangekondigde maatregelpakket is. Volgens de modellen en berekeningen van het RIVM zelf, levert het opruimen van veehouderijen nabij N2000 gebieden, bijna nul rendement op voor natuurherstel. Sterker nog: het opruimen van álle veehouderijen levert ook feitelijk niets op behalve een torenhoge rekening voor de Nederlandse belastingbetaler: 2,2 miljard voor 1,1% depositiereductie! 

Paar punten uit de ‘kennisnotitie’:  

(N.b. Voor het beantwoorden van de vragen van de minister van LVVN, gebruikt het RIVM o.a. een rapport over urgentiegebieden van Greenpeace als uitgangspunt. Een activistisch rapport ipv onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek).   

  • Uit tabel 3 (zie pdf) blijkt vervolgens opnieuw hoe klein de impact van agrarische bedrijven is, maar ook dat die vaak kleiner is dan industriële bedrijven.  
  • Desondanks wordt de veehouderij per direct gedwongen met emissiereductiemaatregelen zonder effect    
  • Ook wordt de emissie van NOx en NH3 in het rapport op één hoop geschoven en   
  • Blijft de opname van stikstof op boerenland buiten beschouwing.  
  • Onder de agrarische bedrijven verstaat RIVM de veehouderijbedrijven, dus niet akkerbouw of glastuinbouw (pag. 8).  

Schande  

Dat de commissie Schoof nádat ze dit rapport onder ogen hebben gekregen niet pér direct hebben besloten dat het noodzakelijk is een rigoureuze koerswijziging in te zetten op het stikstofbeleid én alle bedreigde veehouderijen gerust te stellen (“we hebben nu klip en klaar in beeld dat jullie bedrijf opruimen absoluut onrechtmatig, ondoelmatig is”), is een schande en onbegrijpelijk.  

Dat óók de ecologen aan tafel niet direct aansloegen op de resultaten waarmee het RIVM kwam, benadrukt opnieuw dat die een andere agenda hebben: een anti-veehouderij agenda. Want wanneer je als ecoloog, zo “begaan bent met de staat van de kwetsbare soorten in de natuur”, had je alarm moeten slaan over de resultaten van dit rapport.  

Kennelijk wil een meerderheid daar aan tafel onder voorzitterschap van Schoof, de veehouderij elimineren. Ondanks de feiten – waar ze zelf het RIVM om hebben verzocht – die duidelijk maken dat emissiereductie, zowel generiek als individueel, geen enkel resultaat hebben voor natuurherstel.   

Schenden wet  

Daarmee schendt de Commissie Schoof de wet. Het invoeren van wetgeving en maatregelpakketten is gebonden aan regels – vastgelegd in de grondwet. Het moet doelmatig en proportioneel zijn. De regelingen die nu aangekondigd zijn, zijn niet doelmatig en niet proportioneel. Sterker nog: de grondrechten van veehouders worden aangetast!  

2,2 miljard  

Tel daarbij op dat de maatregelen uit het Startpakket 2,2 miljard belastinggeld gaan kosten waarvan 98 à 99% zonder rendement is! Bovendien kost het de BV Nederland nog veel meer dan deze 2,2 miljard omdat het opbrengend vermogen aan het BNP van de opgeruimde agrarische bedrijven ook permanent verdwijnt!  We denderen keihard af op een “Toeslagenaffaire 2.0”.  

Voor FDF en ons team juridisch is het duidelijk: wij zullen de commissie Schoof met de wet in de hand en het recht aan onze zijde, bestrijden met de resultaten van dit RIVM-rapport.   

Het FDF Bestuur

30 april 2025

Tags: geen tags