Stijgende kosten, TopAgrar online, 1 april 2022
Aldi plant enorme prijsstijgingen
Vlees, worst en melk zullen vanaf maandag aanzienlijk duurder worden bij Aldi. Aankopen zijn 20 tot 50 % duurder geworden, zeggen zij. Volgens persberichten zal boter een toeslag van 30 % krijgen.
De discounter Aldi is van plan de prijzen enorm te verhogen. Vlees, worst en zuivelproducten zullen vanaf maandag “aanzienlijk duurder” worden, zo heeft het bedrijf tegenover de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ, editie van vrijdag) bevestigd. Volgens de krant is voor boter een toeslag van ongeveer 30 % gepland.
De bedrijven uit Mülheim en Essen rechtvaardigen de prijsstijgingen met de exploderende kosten aan de producentenzijde, vooral voor tarwe, energie en diervoeder in de nasleep van de oorlog in Oekraïne.
“Door de situatie op de wereldmarkten zullen wij te maken krijgen met nooit eerder geziene sprongen in de verkoopprijzen”, liet Florian Scholbeck, directeur communicatie van Aldi Nord, aan de WAZ weten. Als grootste discounter van Duitsland wordt Aldi traditioneel beschouwd als de prijsleider in de sector. De twee zusterondernemingen Aldi Süd en Aldi Nord uit Mülheim en Essen verwachten dan ook dat de gehele levensmiddelendetailhandel dit voorbeeld zal volgen.
Aldi wil geen exacte cijfers geven. Volgens informatie van WAZ gaat het bedrijf er echter van uit dat de aankoopprijzen voor levensmiddelen in de komende weken tussen 20 en 50 % duurder kunnen worden. Het ifo-instituut in München heeft donderdag een enquête gepubliceerd volgens welke 94 % van de detailhandelaren in levensmiddelen in dit land hun prijzen willen verhogen.
Geen reden tot paniek
De achtergrond hiervan is de toenemende kostendruk bij de producenten, die ook door Aldi wordt gevoeld. “Tarwe en veevoeder zijn momenteel de belangrijkste prijsbepalende factoren voor de landbouw”, benadrukte Erik Döbele, nationaal inkoopmanager bij Aldi Süd. Oekraïne en Rusland zijn belangrijke tarweleveranciers voor de wereldmarkt. Door de oorlog is er momenteel een tekort aan voorraden. Omdat het voeder voor de dieren schaars is, worden er minder varkens, runderen en vooral kippen gefokt.
Ondanks de gespannen situatie waarschuwt Aldi voor paniekzaaierij. “Er zullen geen lege schappen zijn,” zegt directeur Scholbeck. Als gevolg van de nog steeds verstoorde leveringsketens kunnen er echter tijdelijke tekorten aan bepaalde producten ontstaan. “Als er vandaag toiletpapier ontbreekt, is het er morgen weer,” zegt Scholbeck.
Er zullen geen beperkingen zijn
Aldi is echter niet van plan om bijvoorbeeld meel of bakolie te rantsoeneren. “Wij houden vast aan ons principe om artikelen in huishoudelijke hoeveelheden te verkopen,” verklaarde chef-inkoper Döbele. Concurrent Lidl werkt ook volgens dit model, maar heeft de beperking uitgebreid tot conserven. “Het aanbod van goederen in de winkels van Lidl is in principe gegarandeerd. Alleen voor afzonderlijke producten kan de levering vertraging oplopen,” aldus het bedrijf desgevraagd. Lidl wilde geen commentaar geven op mogelijke prijsverhogingen.
Aldi is ervan overtuigd dat het beter is voorbereid op de crisis met haar onzekere afloop dan supermarkten met personeel intensieve servicebalies of hypermarkten met enorme verkoopoppervlakten. “Aldi zal de prijsleider blijven. Door hun eenvoudige structuur zijn discounters kostenefficiënter dan grootwinkelbedrijven. Daarom zullen wij de verkoopprijzen niet zo sterk moeten verhogen als supermarkten en gespecialiseerde detailhandelaren”, verklaarde Scholbeck.
Krüsken: allang signaal
De secretaris-generaal van de Duitse landbouwbond, Bernhard Krüsken, ziet de door Aldi aangekondigde prijsverhogingen voor levensmiddelen als een noodzakelijke en logische stap: “Deze aanpassingen hadden al veel eerder moeten plaatsvinden en weerspiegelen niet alleen de huidige marktverstoringen en kostenstijgingen in de productie, maar ook de eerste kosten van het transformatieproces in de sector. Nu is het ook belangrijk dat het geld niet blijft steken in de afzet- en verwerkingsketen, maar ook bij de landbouwbedrijven terechtkomt.”
In een interview met de “Neue Osnabrücker Zeitung” vrezen ook vertegenwoordigers van de “Zentrale Koordination Handel – Landwirtschaft” (ZKHL) dat de voedselprijzen in Duitsland aanzienlijk zullen blijven stijgen. De voorzitter van de handelsvereniging, Josef Sanktjohanser, verklaarde tegenover de krant dat de prijzen reeds vóór het uitbreken van de oorlog in Oekraïne “over het hele productengamma” met ruim 5 % waren gestegen. Dit was het gevolg van hogere energiekosten, zei hij.
“De tweede golf van prijsstijgingen komt eraan, en die zal zeker in de dubbele cijfers lopen,” zei Sanktjohanser. De eerste winkelketens waren al begonnen met het verhogen van de prijzen, zei hij. “We zullen dit binnenkort overal op de prijsborden in supermarkten kunnen zien.” Voorlopig zal er “geen aanhoudende neerwaartse beweging van de prijzen meer zijn”, aldus Sanktjohanser.
Maar niemand in Duitsland hoeft bang te zijn honger te lijden, benadrukte de handelsvoorzitter. Boerenvoorzitter Joachim Rukwied verklaarde dat de voedselvoorziening naar verwachting voor een jaar verzekerd is. “Maar na deze tijdshorizon is het moeilijk om een voorspelling te doen.”
Op ZKHL-niveau wisselen de belangrijkste handels- en landbouworganisaties van gedachten over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, zoals het gebrek aan ggo-vrij voer voor koeien, maar ook kostenstijgingen bij de voedselproductie. Volgens Hermann-Josef Nienhoff, directeur van ZKHL, heeft de huidige golf van prijsverhogingen de consument nog niet bereikt. Het ZKHL werd opgericht na aanhoudende protesten van de landbouwsector tegen het prijsbeleid van de detailhandelsconcerns. Verenigingen van landbouwers, Raiffeisen en detailhandelaren zijn de stichtende leden. Het doel van het coördinatiecentrum is begrip te kweken voor de problemen van de andere partij, aldus Nienhoff.
Syngenta verwacht “moeilijke tijden
Landbouwchemicaliënbedrijf Syngenta ziet moeilijke tijden aankomen voor de wereldwijde landbouwmarkten. “We maken ons grote zorgen over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor de wereldwijde voedselvoorzieningsketen,” zei Erik Fyrwald tegen Handelsblatt.
Zowel Oekraïne als Rusland behoren tot de meest productieve tarweproducenten ter wereld, zei hij. “Decennialang hebben zij een groot deel van hun jaarlijkse productie geëxporteerd naar gebieden die geen zelfvoorzienende landbouw hebben,” zei de manager. Deze bevoorradingsketen dreigt nu in te storten. Fyrwald is er dan ook van overtuigd: “Samen met andere voedings- en landbouwbedrijven moeten we hard werken om een massale humanitaire voedselcrisis te vermijden.”
Op korte termijn is Syngenta voornemens de leveringen van zaden en gewasbeschermingsmiddelen aan Rusland om humanitaire redenen te handhaven. Zijn voornaamste concurrent Bayer en de levensmiddelengigant Nestlé volgen een soortgelijke aanpak – ook al is deze houding scherp bekritiseerd door de Oekraïense regering.
Dit is hoeveel bakolie en meel die de Duitsers hebben opgepot
Wat doen Duitsers met zoveel olie en meel? Het kudde instinct zit blijkbaar in de menselijke natuur. Supermarkten beperken nu de verkoop tot huishoudelijke hoeveelheden. Ondertussen heeft het Federaal Bureau voor de Statistiek gemeld hoeveel de verkoop van meel en bak- en braadolie is gestegen van de 8e kalenderweek van 21 tot 27 februari 2022. Zo was de vraag naar bakolie in de tiende kalenderweek (7 tot en met 13 maart 2022) meer dan twee keer zo groot (+123%) als iets minder dan zes maanden eerder in september 2021, terwijl de vraag naar meel in dezelfde periode verdrievoudigde (+206%).
Uit een speciale analyse van experimentele gegevens van het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) blijkt de sterke stijging van de verkoopcijfers voor meel en bak- en braadolie vanaf de 8e kalenderweek van 21 tot en met 27 februari 2022. Zo was de vraag naar bak- en braadolie in de 10e kalenderweek (7 tot en met 13 maart 2022) meer dan twee keer zo groot (+123 %) als iets minder dan een half jaar eerder in september 2021. De vraag naar meel is in dezelfde vergelijkingsperiode verdrievoudigd (+206 %).
De stijging kan in verband worden gebracht met het begin van de oorlog in Oekraïne, omdat dergelijke sprongen in de verkoopcijfers in de voorgaande zes maanden niet voorkwamen. De toegenomen vraag naar meel in het laatste derde kwartaal van 2021 kan worden toegeschreven aan de periode vóór Kerstmis.
In de elfde kalenderweek (14 tot en met 20 maart 2022) zijn de verkoopcijfers voor meel en bak- en braadolie gedaald ten opzichte van de voorgaande week. De hoeveelheid verkochte bak- en braadolie daalde met 22%, terwijl de verkoop van meel 19% lager lag. Uit de gegevens kan niet worden opgemaakt of deze daling kan worden verklaard door een daling van de vraag bij de bevolking, dan wel of de detailhandelaren in levensmiddelen niet langer in staat waren de schappen te vullen.
In vergelijking met de tijd vóór de oorlog in Oekraïne lag de verkoop van beide producten in de 11e kalenderweek echter nog steeds aanzienlijk hoger. Zo verkochten de detailhandelaren in voedingsmiddelen bijna tweeënhalf keer zoveel meel (+148%) en bijna driekwart meer bakolie (+73%) dan in september 2021. Deze cijfers wijzen op een grootschalig onderaanbod in Duitsland. Toen er aan het begin van de Corona-pandemie in 2020 een soortgelijke stijging van de vraag naar producten als toiletpapier, ontsmettingsmiddelen en zeep was geweest, hadden de schommelingen in de verkoopvolumes voor de meeste “crisisgoederen” ongeveer tien weken geduurd.
Dit artikel is vertaald, het originele artikel (Duits) kun je hier lezen.