FDF

Eerste reactie FDF op mestbrief

FDF besloot donderdag 12 september niet te reageren op de schreeuwerige mededelingen in de (voornamelijk linkse) media aangaande “het mes in de gehele veestapel”, met betrekking tot de mestbrief van de minister van LVVN Femke Wiersma. FDF heeft de brief afgewacht die vrijdagmiddag 13 september werd gepubliceerd.

Na een eerste vluchtige analyse komen we tot de volgende conclusies:

Er staan meerdere positieve punten in de brief, zaken die al grotendeels in het Hoofdlijnenakkoord waren aangekondigd.

  • Het vergroten van de plaatsingsruimte via aanpassing van de Nitraatrichtlijn: afschaffing van de grens voor plaatsing van dierlijke mest (170 kg N/ha). En in te zetten op Europese maatregelen ter overbrugging, zolang die grens nog wel is opgenomen in de Nitraatrichtlijn.
  • Aanpassing derogatievrije zones langs N2000 gebieden naar 100 meter
  • Vergroten uitrijdseizoen
  • Correctiefactor gasvormige verliezen
  • Vergroten exportmogelijkheden mest
  • Verhogen graslandsubsidies

Echter, de door minister Wiersma aangekondigde maatregelen zullen het heetste hangijzer voor veehouders voor de korte termijn – de acute mestcrisis die in 2024 is ontstaan en in 2025 nog zal verergeren – niet oplossen.  

Daarvoor zijn andere maatregelen noodzakelijk. We bieden aan om hier met de minister over te praten.

Daarbij zijn er nog mogelijkheden die nog meer (mestplaatsings)ruimte op kunnen leveren, die nog niet zijn benoemd:

  • Overgangsperiode: Er zal met spoed een overgangsperiode uit onderhandeld moeten worden met Brussel naar de volgende derogatie in 2026 – aangezien derogatie aantoonbaar een positief effect heeft voor de waterkwaliteitsnormen! Ondertussen gaan we terug naar de normen van 2022. Dat is allerzins te verantwoorden.
  • Afschaffen bufferstroken : In het Hoofdlijnenakkoord is bovendien een aanpassing van de bufferstroken aangekondigd. Nu deze bufferstroken onrechtmatig zijn opgelegd (de beperking tot maximaal 4% van het areaal toont dit al aan terwijl monstername in het verleden al heeft aangetoond dat er geen sprake is van af- of uitspoeling van dierlijke mest van grasland) kunnen de bufferstroken per direct afgeschaft worden met terugwerkende kracht waardoor zelfs voor 2024, onnodig afgenomen plaatsingsruimte wordt terug geleverd aan de sector.
  • Afschaffen braaklegging: Ook heeft de minister geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het EU-opperhoofd Von der Leyen heeft geboden m.b.t. afschaffing van de braakregeling: dat de RVO geen zin heeft in het extra werk die dit oplevert is onacceptabel nu we het over het voortbestaan van boerenbedrijven hebben. Ook dit levert plaatsingsruimte op!

Graslandnorm

Een graslandnorm of verdere aanscherping van de grondgebondenheidsvoorwaarden is onbespreekbaar voor FDF: we zullen dit ook niet accepteren. Vooral omdat deze aanscherping geen enkel doel dient!

Emissiebeleid

FDF is geen voorstander van dwingend emissiebeleid: de EU-wetgeving schrijft depositiebeleid voor en er is ons in het Hoofdlijnenakkoord toegezegd dat er geen (verplichte) nationale koppen op Brussels beleid zullen komen.

Wanneer de werkelijke cijfers worden doorgevoerd, is er bovendien geen enkele wetenschappelijke of ecologische grond om de veestapel verder te laten krimpen in Nederland! En krimp van de veestapel mag geen doel op zich zijn.

Beleid voorgangers

Ook vinden we dat de minister te veel blijft hangen aan het onwetenschappelijke beleid dat is ingezet door haar voorgangers: wanneer vorige landbouwministers in staat waren idiote afspraken te maken met Brussel betekent dat niet dat minister Wiersma deze moet blijven volgen. Zij heeft dezelfde positie om nieuwe afspraken te maken waarbij zij als voordeel heeft dat zij daadwerkelijk kennis heeft van de (melk)veehouderij en de fouten in de huidige wetgeving en opgelegde maatregelen. Wij steunen de minister graag bij het snijden in die onrechtvaardige en onwetenschappelijk opgelegde regelgeving: onder o.a. Carola Schouten en Piet Adema zijn bijvoorbeeld onhaalbare kritische depositie waarde en een waardeloos model met afwijkingen tot 150% – AERIUS – opgenomen in de wet terwijl deze instrumenten bewezen ongeschikt en onzuiver zijn. Gewoonweg misdadig.

Dat mag de huidige Tweede Kamer zichzelf ook aanrekenen! Met betrekking tot de waterkwaliteit, stellen we hetzelfde vast: die is grotendeels niet op feiten gebaseerd.

Breuk met het verleden

We roepen de minister op om al haar energie nú te zetten op het oplossen van het meest urgente probleem: de acute mestcrisis. Door in Brussel krachtig de feiten neer te leggen.

Er moet door deze BBB-minister een breuk met het verleden worden gemaakt.

FDF zal de komende dagen de mestbrief nog nadrukkelijker bestuderen en analyseren.

Het FDF Bestuur

13 september 2024

Tags: geen tags